Over KBO-Overijssel

Wie zijn wij?

KBO-Overijssel is een vereniging, van voor en door leden. Wij werken samen met andere provinciale KBO bonden en vormen door die samenwerking een grootte seniorenorganisatie in Nederland. In Overijssel heeft de KBO meer dan 10.000 leden. Met honderden vrijwilligers helpen wij senioren in Overijssel het leven een stuk leuker en makkelijker te maken.

Het hart en de kracht van de KBO

Het hart van onze vereniging vormen de 39 lokale afdelingen. 36 afdelingen in Overijssel en sinds 1 januari 2024 hebben zich ook de KBO afdelingen in Coevorden, Meppel en Klazienaveen bij KBO-Overijssel aangesloten. De KBO afdeling is de ontmoetingsplek voor senioren, hier doen ze samen aan ontspanning en sport en nemen zij deel aan culturele en zingevende activiteiten. Vrijwilligers zijn bijna dagelijks actief met het organiseren van deze activiteiten en het behartigen van de belangen van senioren op plaatselijk en regionaal niveau.

Het bestuur van KBO-Overijssel bestaat uit 5 leden en heeft de dagelijkse leiding. Samen met twee medewerkers en diverse projectgroepen ondersteunen zij de lokale afdelingen en de vele vrijwilligers.

Advies & Informatie

Met 39 lokale afdelingen is er altijd een KBO-afdeling bij u in de buurt. U kunt hier terecht voor:

• interessante cursussen
  • sociale contacten
  • een lokaal netwerk
  • inspirerende activiteiten
  • leerzaam vrijwilligerswerk
  • persoonlijke onafhankelijke ondersteuning bij uw zorgvraag
  • hulp bij het doen van uw belastingaangifte
  • advies over uw veiligheid in en om het huis
  • ondersteuning en begeleiding bij het gebruik van een tablet

Als KBO-lid in Overijssel profiteert u ook van interessante aanbiedingen en unieke voordelen die uw leven makkelijker, veiliger, gezonder, goedkoper en leuker maken. Het lidmaatschapsgeld verdient u snel terug! Kijk snel op de pagina “Voordeel voor leden”.

Missie

KBO wil een krachtige en positieve bijdrage leveren aan de positie van senioren in onze samenleving. Wij staan voor een samenleving waarin senioren volwaardig mee kunnen doen. Daarbij zijn de kernwaarden “omzien naar elkaar” en “menselijke maat” leidend.

KBO-Overijssel bestaat door en voor senioren en daarbij kunnen senioren hun talenten, ervaring en deskundigheid inzetten voor elkaar en voor de samenleving.

Visie

KBO-Overijssel staat voor een samenleving waarin omzien naar elkaar en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar, norm en uitgangspunt zijn.

We worden met elkaar steeds ouder. Het aantal ouderen neemt fors toe. Het is daarom belangrijk dat deze groep goed wordt vertegenwoordigd.  We zetten ons in voor wat u belangrijk vindt! We laten uw stem horen in Den Haag, maar ook bij de provincies en gemeenten. Wij informeren en adviseren u op het gebied van veiligheid, koopkracht, digitalisering, zingeving en wonen, welzijn en zorg.

WIJ STAAN VOOR U KLAAR!

KBO-Overijssel is een ANBI Stichting

KBO Overijssel is door de belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI), met RSIN-nummer 8358965

Onze statuten, het Jaarverslag en Werkplan staan hieronder.

Statuten KBO-Overijssel

Jaarverslag 2022 KBO-Overijssel